Gepost door op 1 april 2010 | Geen reacties op Drive: De verrassende waarheid over wat ons motiveert

Bijna dagelijks kunnen we zien wat er gebeurt als bedrijven hun bestaansrecht uit het oog verliezen en zich primair richten op zo veel mogelijk geld verdienen. Het probleem met focus op winst is dat het managers verblindt. Zij zien niet meer wat de echte oorzaken van superieure prestaties zijn en bovendien motiveert het medewerkers niet.

’s Werelds meest consistent succesvolle organisaties qua winst en aandeelhouderswaarde worden gemotiveerd door iets anders dan winst, volgens Jim Collins en Jerry Porras – schrijvers van Built to Last. Hun motivatie bestaat namelijk uit een uitdagende, gefocuste missie die je meteen begrijpt en waar je energie van krijgt.

Videotip: RSA Animate – Drive: The surprising truth about what motivates us
Helder geanimeerd verhaal over profit versus purpose.

Toyota is het levende bewijs dat het voor een modern bedrijf mogelijk is te gedijen in een kapitalistische wereld, onderwijl rekening houdend met alle stakeholders. De organisatie heeft met recht een langetermijnmissie, wat tevens inhoudt dat kortetermijnwinsten niet het eerste doel zijn. Aandeelhouders komen dan ook niet voor in de missie van Toyota, ook al is het een beursgenoteerd bedrijf. De reden om goede producten te maken ligt in het feit dat de organisatie alleen zo kan bijdragen aan haar purpose.


Geen reacties

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.