Wat zijn de prestaties die je met lean kunt bereiken?

Ofwel: waarom lean?

Tegenwoordig, ruim vijfentwintig jaar nadat lean bekendheid kreeg, kun je niet meer om lean heen. Vanwaar die enorme aandacht? De een gaat ermee aan de slag omdat anderen het doen, maar de meeste partijen zien vooral de voordelen van de prestatieverbeteringen. Maar het echte voordeel zit dieper, in het lerend vermogen van de organisatie. De daarmee verkregen wendbaarheid – die we tegenwoordig labelen onder agility – maakt organisaties toekomstbestendig.

Sneller, beter én goedkoper

Traditioneel is de gedachte dat als snelheid wordt gestimuleerd, dit ten koste gaat van kwaliteit. Of dat hoge kwaliteit altijd duurder is. Echter, dat zijn ervaringen van iemand die niet weet wat kwaliteit is of hoe het behaald kan worden. Het is meermaals bewezen dat het geen keuze van óf het een óf het ander hoeft te zijn (trade-off). Dat zien we terug in de bewezen prestaties van lean, die geen grote financiële investeringen vereisen.

 

Productie Productontwikkeling
Tijd > 90% sneller > 40% sneller
Kwaliteit > 50% beter > 250% beter
Geld > 30% goedkoper* > 30% goedkoper*

*) Met goedkoper wordt niet per se de laagste prijs bedoeld, maar de laagste totale kosten (TCO).

Aanpassingsvermogen

Dit vergt geen grote investeringen in technologie, maar juist in mensen. Net als bij het bedrijven van topsport. Als topsporter zorg je dat je efficiënt en flexibel beweegt en dat iedereen in het team betrokken is. Spreek de denkkracht van mensen aan en train ze in meerdere vaardigheden, zodat ze makkelijk kunnen schakelen en met verandering omgaan (agility).

Ontdek het met een lezing

Innovatievermogen

Lean is veel effectiever en efficiënter dan andere managementsystemen, doordat het de juiste kennis en mensen veel eerder bij elkaar brengt, daar waar hun invloed groot is. Spreek de denkkracht van de hele keten aan, vorm een kennisdelend netwerk en je zult zien dat je innovatievermogen groeit. Belangrijk is wel dat je een volwassen relatie aangaat: je wordt partners, in goede en in slechte tijden, net zoals in een huwelijk.

“Organisaties die het snelst leren zijn tevens de best presterende!” – Harvey Maylor

Lerend vermogen

Het beste compliment dat we tegenwoordig aan een bedrijf kunnen geven is dat het oprecht een lerende organisatie is. En daar wordt Toyota uitvoerig om geroemd. Lerend vermogen opbouwen vereist iets wat haaks lijkt te staan op langdurige projecten, namelijk kort-cyclisch leren. Maar dat is wel nodig om het ultieme niveau te bereiken: dat van een lerende organisatie.

Bekijk mijn video voor uitleg over alle vier prestatieniveaus:

Concluderend

De manier van werken zorgt voor rust in de organisatie, waarbij men het gevoel heeft voor het eerst alles echt onder controle te hebben (en paradoxaal: zonder command & control). Alles bij elkaar zorgt het, niet geheel onbelangrijk, dat mensen meer plezier in het werk krijgen. Echter, dit wordt alleen bereikt door een mensgerichte-aanpak!

Om zover te komen is een enorme regelmaat in gestructureerd en bewust leren vereist. Niet alleen van alle medewerkers van de organisatie, ook de keten moet hierbij betrokken worden. Zo vergroot je de flexibiliteit en het innovatievermogen. En daarmee bouwt men aan een heel belangrijke competentie, de ware kracht van concurrerend vermogen en die van lean, namelijk een lerend vermogen.

Lees alles in mijn boek ‘Lean basis’

Lees hier verder over de lean-principes

 

 
error: Content is protected !!