Toyota Consultant legt het bijzondere van het Toyota Management Systeem uit.

Gepost door op 10 januari 2012 | Geen reacties op Tanaka – Learning from Toyota’s Management System

Terwijl de halve wereld denkt dat lean slechts over productie gaat, presenteert Toyota Engineering naast productie nog twee andere kerncompetenties: sales & marketing en productontwikkeling. Dit model is weliswaar gegroeid vanuit hun productiesysteem (TPS), maar de kracht van TPS is – volgens Ohno – juist dat het een managementsysteem is. De onderlinge samenhang tussen de drie kerncompetenties heet zodoende Toyota’s Total Management System (TMS), of zoals we het van voormalig Toyota consultant Takashi Tanaka ook mogen noemen: Lean Management System. Zie video voor een conceptuele weergave. Dat wat in het Westen lean wordt genoemd – het onderdeel Productie TPS (over het algemeen bekend als TPS) – is in feite slechts een klein deel van het geheel.

Lean-organisaties focussen op de waardestroom om waarde zo soepel mogelijk te laten stromen. Binnen het lean-managementsysteem zijn er dus drie grote waardestromen: ontwikkel-, productie-en de sales & marketing-waardestroom. We zien dat het een cyclisch en kennis genererend geheel is, waarbij elke waardestroom bestaat uit de drie hoofdstappen: concept, ontwerp en uitvoering. Het concept vormt daarbij de overlap tussen de waardestromen.

Let wel, de waardestromen zijn geen losse delen, ze zijn onderling afhankelijk. Het geheel werkt als een systeem, waarin de individuele onderdelen op elkaar inwerken en daarmee een complex geheel vormen. We kunnen een systeem dus niet leren begrijpen door eenvoudigweg naar de individuele onderdelen ervan te kijken. Alleen door het bestuderen van de samenhang leren we hoe het geheel functioneert. En we kunnen niet het systeem optimaliseren, zo stelt systeemtheorie, door individuele delen ervan te maximaliseren.


Geen reacties

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.