Gepost door op 18 februari 2018 | Geen reacties op Word toekomstbestendig in 3 stappen

Ook al gaat het hartstikke goed met de economie, toch heerst er onzekerheid. Onzekerheid over wat de toekomst ons zal brengen. Die onzekerheid komt vooral doordat de ontwikkelingen in de wereld zo enorm snel gaan, dat ze voor velen nog nauwelijks zijn bij te benen. Hoe ga je daar mee om?

Het punt is dat veel organisaties zich de verkeerde vraag stellen. Wat gaat de toekomst ons brengen? Wanneer je die zo stelt, dan maak je je namelijk afhankelijk van anderen. En die afhankelijkheid maakt alles zo onzeker. Wat we nodig hebben is houvast. Een stabiele basis. Maar wat is die houvast, die stabiele basis? En wat als je die eenmaal weet?

Stap 1: Terug naar de basis

De grote consultancy organisaties van deze wereld zijn het er over eens dat in deze snel veranderende wereld organisaties het meest houvast hebben aan haar bestaansrecht. Haar ‘waarom’ zoals Simon Sinek dat stelt, of in het Engels: purpose. Dat komt omdat je als organisatie (en persoon) altijd terug kunt vallen op je eigen waarden, de reden van bestaan, iets waar je voor staat. Dat geeft je heel veel houvast. Het vormt jouw (of als organisatie) stabiele basis.

Het is niet voor niets dat mensen die ‘een missie hebben’ zo sterk staan. Dat komt omdat het ze focus geeft. En waar focus is, is er (gebundelde) kracht. Net als een laser. De vraag is hoe je er achter komt wat jouw purpose is, of die van jouw organisatie? Daarvoor moet je graven in positieve en negatieve herinneringen, en daar de emotie in opzoeken. Emotie? Ja, want dat maakt ons menselijk. Daar zit de kracht van de dingen die ons bindt (of juist niet).

Lange termijn prestaties

Nu hoor ik menig manager denken: ‘Nou lekker soft, daar heb ik niks aan. Er moet wel geld verdiend worden!’ Dan gaan we weer even terug naar die grote consultancy organisaties. Die duiken niet zomaar op zoiets softs als ‘purpose’. Het blijkt namelijk, dat bedrijven die hun bedrijfsvoering helemaal afstemmen op hun purpose – er echt naar leven – dat die vele malen beter presteren dan goed presterende bedrijven. Niet een beetje beter, maar op de lange termijn wel 6 tot 14x beter! En bovendien werkt een heldere purpose als magneet, zowel voor klanten als werknemers!

Firms of Endearment - grafiek en tabel

Op de lange termijn dus! Maar wil jij vooral sturen op kwartaalwinsten en die voorop stelt, dan gaat dat dus ten koste van die topprestaties op de lange termijn. Hoe dat kan? Omdat er geen continuïteit ontstaat in de beslissingen. Die worden namelijk geleid door de waan van de (beurs)dag. En onzekerheid leidt tot systemen (lees afdelingen, organisaties, ketens) die zichzelf gevangen houden in een rapportagecultuur waarin er niet geïnnoveerd kan worden. Terwijl continue innovatie het toverwoord voor overleven is.

Stap 2: Geef jezelf een uitdaging

De purpose die je bij stap 1 hebt (her)ontdekt, bevat enorm veel gedeelde energie. Wat je wilt is die energie ergens gebundeld op richten, zoals een laser. De kunst is om al die aanwezige energie los te maken. Maar hoe doe je dat? Wat erg goed werkt is je eigen toekomstbeeld creëren. Zoiets als Elon Musk doet met zijn bedrijven (Tesla, SpaceX). Niet wachten wat de toekomst je brengt, maar de gewenste toekomst zelf creëren.

Dat doe je door een gezamenlijke droomambitie te maken. Een hele grote uitdaging voor de toekomst. Dat is bij Toyota het eerste onderdeel van de Toyota Way: challenge. We zijn namelijk allemaal ontzettend intelligent en creatief! Ja, ook de zogenaamd ‘laaggeschoolden’. Zij misschien nog wel meer, omdat zij denken met hun handen (experimenteren) in plaats van met de mond (vergaderen).

En wie houdt er nou niet van een goede challenge? We zijn er dol op! Berg beklimmen, met of zonder fiets. Een zee overzwemmen. Check. Een raket bedenken die kan landen voor hergebruik (SpaceX). De crux zit hem niet alleen in de ambitie, maar vooral het verlangen ernaar om het daadwerkelijk waar te maken. En dat verlangen om te zetten in actie. Daar gaat stap 3 over.

Stap 3: Kleine stappen, een grote sprong

Tja, en daar stokt het voor velen. Hoe vertaal je die enorme ambitie nu naar de dagelijkse praktijk? Het verzandt meestal in dikke plannen, strategiesessies, en nog meer plannen. Terwijl waar het mee begon is onzekerheid over de toekomst. Die proberen we dan in een plan te stoppen? Als er iets niet werkt in onzekere tijden zijn het plannen waar anderen zich aan moeten conformeren. Zelfs al in de grote oorlogen is bewezen dat dat niet werkt. Daar waar men vertrouwde op de manschappen in het veld, was de kans op overwinning veel groter, dan wanneer het achterland de touwtjes in handen probeerde te hebben.

Hoe dan wel? Ten eerste zul je je manschappen goed moeten trainen. Nou, als er ergens onterecht geld wordt bespaard is het daar wel. Het stomste wat je kunt doen. Wil je kunnen zeilen in elk weertype, dan zal iedereen supergoed getraind moeten zijn! Geef mensen de vrijheid en ondersteun ze om hun vaardigheden te ontwikkelen. Laat ze dingen doen waar ze warm van worden. Hiermee raak je ze in hun hart. De verbinding wordt dan zo sterk dat er ongekende energie los komt. Energie die maar al te vaak wordt weggestopt, waardoor het negatieve energie wordt en mensen de burn-out in gaan.

Zorg voor ritme en routines

Erg belangrijk is om een dagelijks ritme te creëren. Een deel daarvan zijn routines, die werken als kleine voldoeningen. Die je trots maken dat je elke dag bijvoorbeeld iets gedaan hebt waar je gezin blij van wordt (zoals een klusje) of je omgeving (bijvoorbeeld door afval op te ruimen). Dit werkt als een hartslag, die wil je ook niet overslaan. Dat voelt niet goed. Een ander dagelijks ritme zit hem in de acties die je kort-cyclisch oppakt. Zo krijg maak je kleine stapjes, die uiteindelijk een grote sprong lijken voor iemand die even niet kijkt. En voor je het weet, heb je (als organisatie) een belangrijke stap gezet op weg naar jouw droomambitie: zoals een geslaagde landing van een raket.

Een mooie methodiek om dit handen en voeten te geven is de Harada-methode. Wil je weten hoe dat werkt en zoek je ook houvast voor de toekomst? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Contact

 


Geen reacties

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.