Heembouw A3 strategie-ontplooiing gebruikte om hun ondernemingsplan om te zetten in actie
Om de vijf jaar maakte Heembouw een nieuw ondernemingsplan: hun noordpijl. Hierbij ontbrak echter de aansluiting met de dagelijkse praktijk. Het ontwikkelen van A3-kaarten wordt daarom gebruikt om een strategie voor het ondernemingsplan te ontplooien, zodat het ondernemingsplan ook echt handen en voeten krijgt. Het geeft houvast en structuur. Daarbij houden de A3’s de plannen op het netvlies en dus niet in de la, zoals gebruikelijk bij dikke rapporten.
Betrokkenheid
Heembouw werkt met groepskaarten (waaronder klant & markt, personeel en financieel) die worden doorvertaald naar de klantgroepen en naar interne projecten (bijvoorbeeld voor FSC of ISO-14001 certificering). Het ondernemingsplan is nogal een ivoren toren, terwijl met de A3-kaarten ook ‘wie het aangaat’ betrokken worden, aldus Stefan van der Zwet. Deze betrokkenheid in het proces, waardoor ‘ze zelf de reis maken’, maakt de uitvoering van de plannen een stuk gemakkelijker. Want door de dialoog kan men alternatieven beter afwegen en wordt het plan beter en breder gedragen.
Eisen aan medewerkers
Het A3’en stelt echter hoge eisen aan gedrag en dus aan de cultuur van de organisatie. Ten eerste omdat men in het proces verdieping zoekt door vragen te stellen en niet gelijk de oplossingen induikt. Ten tweede omdat men alle stakeholders betrekt evenals de kennisdragers. En ten slotte vereist het een discipline om microchecks (check & act) uit te voeren, zodat er op afwijkingen bijgestuurd kan worden, maar ook geleerd.
Eisen aan management
Tevens stelt het eisen aan het management, dat moet kunnen inspireren met een noordpijl, verbinden door rollen, taalvaardig zijn – een A3 laat immers slechts een korte tekst toe waarin men de essentie moet kunnen weergeven in een paar woorden –, kritisch tijdens het proces om de juiste overwegingen erop te krijgen en eisend qua discipline van de check.
Geen reacties