Maak niet de fout als in klassieke productie!
Om sneller, beter én goedkoper te kunnen bouwen wordt er steeds meer industrieel gebouwd. Logisch, gezien de ambachtelijke productie van nu namelijk veel te duur, te traag en te foutgevoelig is. Maar als we niet uitkijken maken we dezelfde fouten als menig ander klassiek productiebedrijf: een push-model met nog steeds enorm veel verspilling.
Bovendien verliezen we de kracht van ambachtelijke productie, namelijk maatwerk. En dit is nu net het punt waar we over struikelen bij het industrialiseren: keuzevrijheid. Zijn beide werelden dan niet te combineren: een hoge mate van geïndustrialiseerde kwaliteit én een hoge mate van keuzevrijheid? Ja, dat kan, maar vereist wel een lean-aanpak!
Van ambachtelijk naar industrieel
Zo ging het ook met het ambachtelijk produceren van koetsen, dat werden industrieel geproduceerde auto’s. Het ging sneller, beter én goedkoper. De onbetaalbare koets werd een betaalbare auto. Iedereen blij. Toen wel, want dat was honderd jaar terug al een hele stap!
We maken dus deze stap: van ambachtelijk naar industrieel…
Tegenwoordig kijken we toch wel vreemd op wanneer we geen keuzevrijheid hebben. Hoezo allemaal een standaard keuken, badkamer, enzovoort? Hoe gestandaardiseerd auto’s ook zijn, je kunt ze wel naar persoonlijke smaak ‘inrichten’. Dus we moeten zo snel mogelijk een stap verder, en zorgen dat we dit in de industriële bouw ook kunnen. We willen snel, goed én goedkoop kunnen produceren, maar wel tegen lage volumes met heel veel variatie. Een nieuwe uitdaging: geen klassieke massaproductie (push), maar maatwerkproductie (op basis van pull-technieken).
Van massa naar maatwerk
Om op een dergelijke manier producten en diensten te kunnen leveren moet alle betrokken partijen in de keten duidelijk aan elkaar gelinkt zijn. Er is een leverende partij voor de klant – de OEM (Original Equipment Manufacturer) – die de verantwoordelijkheid voor de prestaties en garanties op zich neemt. Het is de naam die wij terugzien als een merk. Dus niet zoals nu, tijdens de bouw een bouwbord met allemaal namen die worden weggehaald zodra het object is opgeleverd, waardoor we niet weten wie we kunnen aanspreken. Nee, we willen het troste merklabel terugzien op de buitenkant!! Zijn we er dan? Nee, helaas.
…en willen eigenlijk deze stap: van massaproductie naar maatwerkproductie.
Want er zijn genoeg bedrijven in productieland die zo werken en toch moeite hebben constant goede producten en diensten te leveren, tegen lage volumes en lage kosten, zodat ze zelf toch nog goede marges maken. Hogere marges en lagere kosten maken ze door de volumes hoger te maken en door de leveranciers uit te knijpen. Dit model is niet houdbaar. De grote fabrikanten zeggen weliswaar dat ze ‘lean’ zijn, maar kostenefficiënt werken is niet hetzelfde als lean. Daarvoor moeten we uit een ander vaatje tappen!
Respectvol bouwen
Want weten we onze purpose nog wel, en handelen we daar ook naar met de gehele keten (of liever: netwerk van partners)? Kunnen we de waarde die we voor ogen hebben – na veel pijn en moeite – ook daadwerkelijk laten stromen? Weten we hoe we kwaliteit moeten inbouwen en hoe we klanten keuzes kunnen geven, en dat kosteneffectief? Weten we hoe we altijd op tijd kunnen leveren, en dit proces zelfs kunnen versnellen zodat we nog flexibeler worden? Werken we echt dagelijks aan het hart en ziel van het systeem (gedrag) die dit alles mogelijk maakt?
Wanneer we niet uitkijken produceren we in de bouw straks industrieel, op basis van OEM principes, en knijpen de hele keten nog steeds uit. En als het even tegenzit in de markt gaan we alsnog failliet (zoals de ‘big three’ GM, Chrysler en Ford in de tijd van de crisis, hoewel ze gered zijn van de ondergang door de Amerikaanse overheid). Zorg daarom dat je geen Henry Ford van de bouw wordt! (want hoewel die goed begon ging dat helaas de verkeerde kant op.)
Wil je weten hoe het anders kan? Lees dan mijn boek over lean in de bouw & infra: ‘Lean vertaald naar projecten – samen leren bouwen aan innovatievermogen‘.
Geen reacties