Prachtige metafoor en een mentaliteit waarbij de klant honderd procent voorop wordt gesteld!
Wanneer je primaire focus op de concurrentie ligt, vergeet je je af te vragen wat eigenlijk de inherente klantbehoeften (klantwaarde) zijn en waar het nu werkelijk om draait. Bijvoorbeeld het drinken van koffie: doe je dat alleen om de koffie of juist voor het relaxmomentje? Door die andere kijk is Starbucks groot geworden. De focus moet dus liggen op de klant en haar (latente) behoefte, en niet zozeer op het product.
Hoezeer een productfocus kan leiden tot oogkleppen blijkt uit de volgende anekdote. Olivetti, een voormalige Italiaanse fabrikant van typemachines, zou zich ten doel hebben gesteld de allerbeste typemachines ter wereld te maken. Toen de computer langzaam haar intrede deed, maakte Olivetti nog steeds de allerbeste typemachines. Echter, daar zat de wereld steeds minder op te wachten. Het ging tenslotte niet om het typen, maar om het bredere aspect van tekstverwerken. En daar werden computers en software steeds beter in. Gevolg: Olivetti schakelde te laat over, miste de boot en ging failliet. Denk er dus om, het gaat om een bredere behoefte van de klant (waarde). Het gaat niet om typen, maar om tekstverwerken. Het gaat niet om een verwarming, maar om comfort. Het gaat niet om boren, maar om gaten. Enzovoort. Alleen zo blijf je vooruitkijken en mis je niet (zomaar opeens) de boot.
Geen reacties