En hoe dit zich verhoudt tot profit
Bijna dagelijks kunnen we zien wat er gebeurt als bedrijven hun bestaansrecht uit het oog verliezen, en zich primair richten op zo veel mogelijk geld verdienen. Maar elkaar de loef afsteken door met kosten en winsten te schuiven draagt niet bij aan het werkelijk creëren van waarde. Het getuigt eerder van een gebrek aan purpose. Wat daar mis mee is?
Wanneer we focussen op geld verliezen we uit het oog waar het echt om draait. De blik wordt meer naar binnen dan naar buiten gericht. Daarmee verliezen we de klant uit het oog, en alle andere stakeholders die belangrijk zijn. Het gaat niet slechts om shareholders die we te tevreden moeten stellen. Dat levert een kortetermijnfocus die haaks staat op de lean-gedachte van waarde voor de lange termijn.
Geld verblindt
Het punt is, zo stelt Gary Hamel, dat bij te veel bedrijven senior-managers het scorebord van het spel niet begrepen hebben. “Kwartaalwinsten zijn de score, klanten tevreden stellen en concurrerende innovatie zijn het spel. Maar staren naar of het manipuleren van de cijfers op het scorebord verandert niets aan hoe geleerd moet worden het spel beter te spelen.” Wat er onder de streep overblijft (bottom line) is niet afdoende als prestatie-indicator.
“Winst is voor een organisatie wat ademen is voor een mens. Ademen is essentieel, maar niet de reden van je bestaan.”
Het probleem met focus op winst is dat het managers verblindt. Zij zien niet meer wat de echte oorzaken van superieure prestaties zijn en bovendien motiveert het medewerkers niet. ’s Werelds meest consistent succesvolle organisaties qua winst en aandeelhouderswaarde worden gemotiveerd door iets anders dan winst. Hun motivatie bestaat namelijk uit een uitdagende, gefocuste missie die je meteen begrijpt en waar je energie van krijgt.
Videotip >> Drive: The surprising truth about what motivates us. Helder geanimeerd verhaal over profit versus purpose.
Purpose motiveert
Een goed doordachte purpose focust op onderscheidende waarden. Dit biedt houvast wanneer keuzes gemaakt dienen te worden. De purpose is namelijk de manier om het ‘waarom’ vast te leggen, het geeft ideeën over de algemene richting en daarmee focus. De waarom-vraag beantwoorden is niet alleen essentieel, het helpt managers langzamerhand afstand te nemen van het ‘hoe-denken’. Want denken vanuit voorgebakken oplossingen, zonder duidelijke onderbouwing en eigenaarschap, is niet houdbaar voor een langetermijn-verandering. Een duidelijke langetermijnmissie oftewel purpose is nodig om mensen vrijheid te geven.
Indien goed verwoord, geeft de purpose mensen een gevoel van betekenis, richting, kansen en prestatie. De drijfveer voor het verwezenlijken van deze droom zorgt voor een saamhorigheid binnen de organisatie en heeft derhalve een sterke, bindende functie. Deze alignment is erg belangrijk, want het zorgt voor stabiliteit in wat anders een schuivende organisatiedynamiek zou zijn. Mensen hebben behoefte aan een stabiel, verenigend waardesysteem, een fundament voor continuïteit. Of zoals Deming het noemde: constancy of purpose.
Videotip >> Simon Sinek: How great leaders inspire action (The Golden Circle of Why, How, What!)
Vergelijk het met topsporters: doen zij het voor het geld of hebben ze een innerlijke drive, een purpose, die hen motiveert om elke dag te trainen om weer een beetje beter te worden?
Geen reacties