Je blijft creatief door te doen, daarmee leer je het meest!

Gepost door op 16 oktober 2013 | Geen reacties op Doen is de beste manier van denken

Hoe moedigen we vindingrijkheid en innovatie aan? Of belangrijker, kan dit tot bedrijfscultuur ontwikkeld worden? Een bedrijfscultuur waarin geniale ideeën gekoesterd en nagestreefd worden door cross-functionele teams als de normale manier van werken. Als dat zou lukken, dan is het potentiële resultaat enorm! Een manier om de creativiteit los te maken is elke deelnemer een paperclip of een ander alledaags voorwerp te geven, en te vragen zeven verschillende mogelijkheden te verzinnen waarop je het kunt gebruiken. Dit principe van zeven mogelijkheden zoeken, moedigt deelnemers aan verder te kijken dan de voor de hand liggende of makkelijke oplossingen. Daarbij kan gevraagd worden om die zeven alternatieven per processtap of subsysteem op de natuur te inspireren (biomimicry), en er daarna de industriële equivalenten bij te zoeken.

Van hieruit selecteert men per onderdeel de drie meest haalbare mogelijkheden, die worden gecombineerd tot drie prototypes in schetsvorm. Vervolgens worden de prototypes onderzocht door het fysiek modelleren (trystorming). Dit maakt het ontwerpen van producten en processen tastbaar. Modellen worden over het algemeen gemaakt van goedkope en makkelijk te bewerken materialen zoals karton, tape, stokjes, enzovoort. Het concept van ‘faal snel en faal goedkoop’ vat de gedachte achter 3P (Production-Preparation-Process) goed samen. Het wordt niet veel goedkoper of sneller dan het afwijzen van een kartonnen prototype dat een energiek team in een paar uur heeft ontwikkeld.


Geen reacties

Reageer

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.