Geeft snel inzicht in hoe pull-borden werken in een ontwikkelomgeving.
Bij veel organisaties gaat het niet alleen om signalen om materialen aan te vullen, maar vereisen de stroomafwaartse activiteiten kennis en informatie. Om te voorkomen dat enorme hoeveelheden data worden gepusht, is het aan de medewerker om te weten waar hij of zij verantwoordelijk voor is, te nemen wat nodig is en te weten waar dit te halen is. Vandaar ook de obeya als centrale plek voor het brengen en halen van informatie.
De rol van de manager verandert van het in de gaten houden van datums (wanneer wat zou moeten beginnen), naar het managen van overdrachten tussen activiteiten. Zo zorgt hij ervoor dat wanneer een eerdere stap af is, de volgende stap kan beginnen. Statusborden werken daarbij als pull-borden, ze geven aan wanneer welke belangrijke informatie nodig is (Figuur 2-11). Wanneer vertraging optreedt in het leveren van deze informatie, wordt dit direct gesignaleerd. Dus niet na enkele maanden of weken, maar binnen enkele dagen of uren. Het werk in kleine porties verdelen en met een cadans verwerken door middel van een pullbord, zien we ook terug in het ontwikkelen van software op basis van scrum.
Hoewel bovenstaande videotip en voorbeeld uit een scrum-omgeving komen, is het goed om te weten dat dagelijks gebruik van een kanban-bord (pull-bord) de dynamiek in een kantoor of projectomgeving wellicht beter kan opvangen dan met het hele scrum-framework eromheen. Zie andere – ruim 1 uur durende – video-uitleg, waarin tevens veelgestelde vragen over kanban in een kennisomgeving worden beantwoord.
Geen reacties