Zie het onderdeel hardlopen voor mensen zonder richtingsgevoel
Aangezien een lean-transformatie geen vaste routekaart kent, is het juist van belang om een purpose met elkaar te delen. Zo zorg je dat je richting houdt en niet te ver van je koers afdwaalt. Tevens neemt de kracht van het veranderverhaal toe wanneer het onderdeel is van een groter verhaal, van de missie en visie van de organisatie.
Net als een beeldhouwer heb je een plaatje in je hoofd nodig van wat je probeert te creëren. Dat plaatje hoeft niet perfect te zijn, maar duidelijk genoeg om te kunnen bepalen of je de goede kant op gaat en helder genoeg om enthousiast van te worden. Dit is in wezen het principe achter een missie en visie, het enthousiasme over wat je probeert te creëren zorgt voor pull. Neem daarom de tijd en zet in op het werkelijk begrijpen van wat de klanten zien als waarde, daar wordt tenslotte de gehele organisatie op afgestemd! Als er geen overeenstemming over een langetermijnrichting is, kan er iets ontstaan als in onderstaande video.
Bediscussieer doelen voor verandering, zowel boven als onder in de organisatie, maar geef vooral niet zomaar opdrachten van bovenaf. Er is geen totale overeenstemming of volledig begrip nodig, maar vooral voldoende begrip om te zorgen dat de beweging in ieder geval de goede richting op gaat.
Geen reacties