John Shook, lean goeroe en voormalig Toyota manager, over het managementgeheim van Toyota.
In elke ware lean-organisatie hebben leiders de verantwoordelijkheid om op de hoogte te blijven van de activiteiten van de medewerkers. Ze kunnen hun werknemers adviseren, en de belangrijkste werkzaamheden aangeven en terugkoppelen aan hun leidinggevenden. Want een leider in een lerende organisatie streeft ernaar zijn medewerkers sterker te maken door ze te helpen bij het leren. Medewerkers ondersteunen in hun eigen ontwikkeling (coachen) is veruit de belangrijkste leidersrol.
Leren is weliswaar iets wat iemand alleen zélf kan doen, maar hij kan daarbij wel geholpen worden. Meestal gebeurt dat door iemand te verstoren in zijn routines, waardoor processen van reflecteren, heroverwegen en experimenteren in gang worden gezet. Echter, leren is alleen mogelijk op basis van een gelijkwaardige, respectvolle relatie. Leiders doen dit door letterlijk op de werkplek aanwezig te zijn, zoals beschreven bij genchi genbutsu. Dit wordt in onze westerse cultuur misschien als rondneuzen en bemoeizucht gezien, maar dat komt vooral doordat die managers geen echte betrokkenheid tonen en alleen op zoek zijn naar fouten en bijbehorende schuldigen. Terwijl de werkvloer juist ondersteuning nodig heeft om flow-brekers te elimineren zodat het werk soepeler doorloopt.
Geen reacties