En dat begint met een ‘Mighty Mission’ ofwel hoger doel of purpose
Zonder overeenstemming van de doelen (alignment) gaat er veel menselijke inspanning, materiaal, geld en tijd verloren. Individuen werken extreem hard, maar hun inspanningen vertalen niet efficiënt naar een gezamenlijk resultaat (Deming 1982; Senge 1990). Een gemeenschappelijk doel zorgt voor samenhang. Samenhang in waarom we waarnaartoe gaan en als uitdaging om te motiveren. Het beperkt de keuzes en helpt bij beslissingen, het zorgt voor betrokkenheid en helpt als communicatiemiddel (Drucker 2008; Grant 2008). Een duidelijke richting biedt dus houvast, houvast die nodig is voor professionals om met de extra vrijheid van denken en doen het doel binnen de gestelde kaders te halen.
Voor de gemeenschappelijke richting moeten de organisaties zich de volgende vragen stellen: wie zijn onze klanten, wat zijn hun behoeften en hoe kiezen ze tussen concurrerende aanbiedingen? Het gaat daarbij niet alleen over het bieden van verschillende productkenmerken, het gaat om het identificeren en begrijpen van elke mogelijke interactie tussen het bedrijf en haar klanten. Bovendien moet het bedrijf zich afvragen hoe deze interacties verbeterd of gewijzigd kunnen worden om zo meer waarde aan de klant te kunnen leveren (Grant 2008). Bij de beste bedrijven draait alles om de klant, ze leveren precies wat de klant wil, wanneer de klant het nodig heeft en tegen een prijs die de waarde van het product goed weergeeft.
Geen reacties