Alarm! Hoeveel procent van medewerkers gaan gemotiveerd naar het werk? Volgens het Gallup rapport ‘State of the Global Workplace’ is dat in Nederland slechts 12%! En wist u dat niet-gemotiveerde mensen de helft minder productief zijn dan gemotiveerde mensen? Reken nu de kosten van deze verwaarlozing – verspilling van talent – maar uit. Per 100 medewerkers zit je zo op 2 miljoen euro, per jaar! Daar ligt veel verbeterpotentieel, voor het oprapen.
Nu lijkt dit een kille kostenbenadering, maar dat is de taal die het hoger management spreekt. Hopelijk trekt dit de aandacht. Want ‘lean programma’s’ worden maar al te vaak misbruikt om kosten te sparen, waarbij mensen worden uitgeknepen. Dat staat haaks op het lean-principe ‘respect voor mensen’ die binnen onze lean-bron Toyota zo heilig is. Terwijl dit principe de enige duurzame oplossing is voor onze problemen.
Verspilling van passie en talent
Bijna het eerste wat men leert bij een lean-training is dat er veel verspillingen zijn in de stroperige processen. Dat klopt. En daar valt zeker wat te halen. Of beter: wanneer we dat goed op orde hebben kunnen we klanten optimaal bedienen. Maar deze focus is een farce wanneer we de verspilling van talenten, én mensen hun passie, niet voorop stellen.
Want als je de betrokkenheid en motivatie van je medewerkers niet weet aan te spreken, bouw je nooit aan een echte verbeter- en innovatiecultuur. Een cultuur die nodig is om te overleven in deze dynamische wereld met veel onzekerheid. Alle hokjes die we hebben gecreëerd om het werk zogenaamd efficiënter te maken, helpen daar niet bij. We managen dan een verloren generatie.
“Wanneer je hekken om mensen heen plaatst, dan krijg je schapen – met een diploma en functieomschrijving.” – Jef Staes (Red Monkey Company)
En vergeet de passie niet van mensen. Het vrijwillig lijden om iets te bereiken. Denk maar aan zware fiets- of wandeltochten. Wat doen we onszelf aan? Toch doen we het. En iets bereiken – ook al is het maar een klein persoonlijk dagelijks succesje – geeft een kick, dat zorgt voor een kleine dopamine shot, dat werkt verslavend. De kunst is dus om dit aan te wakkeren.
Respect, connectie en purpose
Hoe spreek je talenten en passie aan? Dat begint met respect. In lean termen betekent respect: “er alles aan doen om elkaar te begrijpen, verantwoordelijkheid nemen en ons best doen om wederzijds vertrouwen op te bouwen.” Dit zijn tevens de onderliggende waarden van organisatieontwikkeling en sociale innovatie. Voor mij is dat uitgaan van gelijkwaardigheid (mijn eerste kernwaarde).
Vanuit gelijkwaardigheid komt de stap naar connectie. Connectie maken we door het hart aan te spreken van mensen. Waar worden zij warm van? Wat zouden ze doen als ze er niet voor betaald kregen? Daar zit de passie. Daar zit een verlangen. Het verlangen naar zelfactualisatie: de behoefte dat mensen zich graag verder willen ontwikkelen (groeien). Het hoogste niveau van Maslow’s piramide.
En dit houdt weer relatie met purpose. Mensen willen betekenis geven aan hun leven, ze willen bijdragen aan een groter goed. Ze willen trots kunnen zijn op wat ze leveren. Het is niet voor niets dat bedrijven die missiegedreven zijn, het op de lange termijn zoveel beter doen! Daarom slaat het ‘Start with why’ verhaal van Simon Sinek ook zo aan.
“De twee belangrijkste dagen van je leven zijn je geboorte en de dag dat je erachter komt ‘waarom’.” – Mark Twain
De toekomst van lean is 4D
De verschillende niveaus van diepgang noemen we respectievelijk: 2D (betrokkenheid/respect), 3D (connectie/hart) en 4D (balans/missie). Het 1D niveau is het verwerpelijke uitknijpen van medewerkers en leveranciers. Daar willen we sowieso vanaf!
We spreken van “4D Lean” wanneer we een gezonde eigen mix hebben van 2D, 3D en 4D ingrediënten. Alleen 4D, dromen van missie zonder actie, blijft een droom. Ook al komt daar 3D bij, waarbij we super creatief en innovatief zijn – maar zonder een systeem om iets tot stand te brengen, gaat op den duur ook mis (zie bijvoorbeeld Tesla). Het gaat echt om de mix. De toekomst van lean is zodoende 4D!
Geen reacties